Ruesri Datton (Hermit’s self-stretching), denumită generic Thai Yoga o formă de meditație prin mișcare și o practică individuală energizantă. Ea poate fi executată cu ușurință – nu presupune un nivel ridicat de întreținere fizică, are foarte puține contraindicații și o multitudine de beneficii. Ne oxigenează țesuturile și ne stimulează organele interne, ne tonifică musculatura și ne corectează postura, ne destinde și ne liniștește, ne elevează starea de spirit și ne ajută să abordăm viața cu mai mult entuziasm și optimism.

Practica Thai Yoga are beneficii asupra întregului corp, dar și asupra tonusului și igienei psiho-emoționale. Prin activarea corpului fizic reușim să ne îndreptăm atenția către centrul Ființei noastre, să ne cunoaștem mai bine prin explorarea emoțiilor, și nu a gândurilor și bruiajelor mentale; să ne „împrietenim” cu adevărata noastră fire.

Beneficiile terapeutice și profilactice ale practicii Ruesri Datton

În majoritatea manualelor publicate până acum, atât în limba engleză cât și în thai, denumirea exercițiilor fizice reprezintă anumite simptomatologii care sunt abordate prin mișcările respective coordonate cu modelul specific de respirație. Astfel, de cele mai multe ori găsim exerciții pentru dureri de spate, crampe și amorțeală, dispepsie, oboseală cronică, sindrom vestibular, dureri de cap și migrene, discomfort articular și musuclar s.a.m.d . Scripturile vechi și unele publicații de specialitate fac referire și la dezechilibrele doshelor ayurvedice (de ex. Exces de Vata – neclaritate în gândire și meditație perturbată) sau la dezechilibre ale elementelor Vieții (de ex. Dezechilibru între Apă, Foc și Aer cauzând afecțiuni grave precum febra toxică).

În ultimul deceniu, publicațiile aprobate de Ministerul Thailandez al Sănătății Publice identifică următoarele beneficii generale ale practicii Ruesri Dat Ton:

  • îmbunătățește capacitatea respiratorie și circulația sangvină și limfatică.
  • crește mobilitatea articulațiilor și flexibilitatea musculaturii.
  • elevează starea de spirit, aduce claritate în gândire și îmbunătățește capacitatea de concentrare.
  • relaxează și destinde întregul corp și reduce efectele stresului și anxietății asupra psihicului.
  • reprezintă o bună încălzire fizică pentru practica meditației.
  • optimizează funcționarea organelor interne și a sistemelor fiziologice sinergetice.
  • încetinește progresarea afecțiunilor degenrative prin oxigenarea celulelor și promovează longevitatea.

Acest sistem de exerciții fizice presupune mobilizarea corpului plecând dintr-o poziție statică, pe un model precis de respirație:

Pe inspir lent și profund se intră într-o postură ce mobilizează o anumită parte a corpului, încordând anumite grupe musculare specifice fiecărei poziții.

Urmează o perioadă de apnee de 3 secunde – timp în care practicantul încearcă prin aducerea atenției spre interior, să identifice și să localizeze blocajul energetic, fie că acesta se resimte în planul subtil – energetic sau emoțional, fie că se resimte în planul fizic – ca o tensiune musculară sau poate mobilitate redusă a unei articulații.

Ultimul pas presupune un expir lent și complet în timp ce practicantul revine grațios la poziția inițială, relaxând musculatura și lăsând gândurile și emoțiile să se disipeze ușor. Este acel moment de destindere care ne face să apreciem starea de bine – o stare pe care o putem savura autentic în relația binară de încordare-relaxare.

Un exercițiu se repetă de 3-5 ori, iar o sesiune de 60 de minute presupune practicarea mai multor posturi terapeutice în șezut dar și în poziție verticală și orizontală. Fiecare sesiune începe cu exerciții de respirație, urmate de exersarea posturilor și terminându-se cu o scurtă secvență de reculegere în liniște.

Practica Ruesri Datton însumează tehnici de masaj, presopunctură, stretching, mobilizare dinamică, respirație profundă, vizualizare, meditație și mantre.